Dít zijn onze 10 favoriete muziekalbums van 2016!

| Geschatte leestijd: 8 minuten

De tijd vliegt, daarom is het goed om af en toe terug te blikken. Helemaal als het om de muziekpareltjes van het afgelopen jaar gaat. Ons muziekteam heeft tien favoriete muziekalbums hier op een rij gezet én zij horen graag of jij het ermee eens bent.

De favorieten (in willekeurige volgorde)

• 1/10
    You Want It Darker

Leonard Cohen

Lees meer
    You Want It Darker’ is het veertiende en laatste studioalbum van de 82-jarige Leonard Cohen. Op zijn verjaardag op 21 september 2016 bracht hij de eerste single van zijn nieuwe album uit, deze single met gelijknamige titel is geproduceerd door zijn zoon Adam Cohen. Een echt ‘masterpiece’, volgens insiders én volgens ons. Slechts enkele weken na het verschijnen van dit album, op 7 november 2016, kwam Leonard Cohen op 82-jarige leeftijd te overlijden. Bekijk alles van Leonard Cohen
  • 2/10
    We Got It From Here… Thank You 4 Your Service

A Tribe Called Quest

Lees meer
    Na achttien jaar vol geruchten over het aankomende album, is het daar dan eindelijk: 'We Got It from Here...Thank You 4 Your Service' is het zesde en tevens laatste album van de legendarische hiphop-groep A Tribe Called Quest. De rap-formatie, bestaande uit Phife Dawg (R.I.P.), Q-Tip, Jarobi White en Ali Shaheed Muhammed, laat op dit album nieuwe energie horen, zonder nostalgisch te worden. Het album bevat bijdrages van onder meer Jack White, Kendrick Lamar, Busta Rhymes en Andre 3000. Alle nummers werden opgenomen in de studio van Q-Tip in New Jersey. Bekijk alles van A Tribe Called Quest
  • 3/10
    Blackstar

David Bowie

Lees meer
    'Blackstar' is Bowie's vijfentwintigste studioalbum en tevens zijn laatste, zo blijkt na Bowie's overlijden op 10 januari 2016. Het album is uitgebracht op 8 januari 2016, wat ook nog eens zijn verjaardag was (hij is 69 jaar geworden). Maar liefst vijf maanden heeft Bowie zich thuis opgesloten om te werken aan het nieuwe album. Het resultaat? Zeven nieuwe nummers, en een titelnummer dat ruim tien minuten duurt. Het album eindigt met het nummer ‘I Can’t Give Everything Away’ waar Ben Monder het gitaarwerk levert. Een absolute must-have! Bekijk alles van David Bowie
  • 4/10
    Lemonade

Beyoncé

Lees meer
    Nog zo'n absolute must-have en nu al legendarisch: het populaire album van Beyoncé, 'Lemonade'. Net als het in 2013 verschenen ‘Beyoncé’ is dit een ‘visueel’ album. Ieder liedje heeft een eigen videoclip en vormt in totaal een film van 62 minuten. Lemonade is haar meest politieke en persoonlijke album ooit. Via haar teksten is ze erg openhartig over haar huwelijksproblemen met Jay Z en zijn vermeende vreemdgaan. Het gaat echter niet alleen om ontrouw en bedrog, er is ook een politieke boodschap voor alle (zwarte) vrouwen. "Als alles tegen lijkt te zitten, moet je het positieve er proberen uit te halen", aldus de boodschap van Queen B. Op dit visuele en muzikale meesterwerk werkt ze samen met onder meer Kendrick Lamar, Jack White en The Weeknd. Bekijk alles van Beyoncé
  • De Red Hot Chili Peppers kwamen dit jaar terug met een gloednieuw album 'The Getaway'. De Chili Peppers hebben voor dit album samengewerkt met de bekende producer Brian Burton (ook bekend als Danger Mouse), die eerder samenwerkte met de Gorillaz en The Black Keys. Het album bevat dertien nieuwe tracks waaronder de singles 'Dark Necessities' en 'Go Robot'. Ben je fan? Dan was je er natuurlijk bij toen ze optraden op Pinkpop en in een uitverkocht Ziggo Dome stonden eerder dit jaar! Herleef deze concerten met dit album, óók in 2017. Bekijk alles van de Red Hot Chili Peppers
  • 6/10
    A Moon Shaped Pool

Radiohead

Lees meer
    Dit nieuwe album van Radiohead, ‘A Moon Shaped Pool’, kwam als een verassing, maar werd daarna meteen omarmd door fans. Met dit negende studioalbum laat de Britse band opnieuw horen dat ze de status 'wereldband' dubbel en dwars verdienen. Op dit album geeft zanger Thom Yorke zich muzikaal en emotioneel bloot, wat zorgt voor nummers die je bijblijven, gemaakt met bijzonder veel creativiteit. Eigenlijk precies zoals we van Radiohead gewend zijn dus. Bekijk alles van Radiohead
  • 7/10
    Echo

Bazart

Lees meer
    Bazart omschrijft hun eigen muziek als ‘donkere indiepop in de moedertaal’. 'Echo', het langverwachte debuutalbum van de Belgische heren zet deze toon voort. En dit zorgt voor een verfrissende wind in de Nederlandstalige muziekscene. Naast de bekende hitsingles 'Chaos' en 'Goud' vertegenwoordigen ook alle andere nummers op het album de unieke sound van deze Vlaamse sensatie. Voldoet aan alle verwachtingen! Bekijk alles van Bazart
  • 8/10
    Red Earth & Pouring Rain

Bear’s Den

Lees meer
    Bear's Den bestaat uit zanger-gitarist Andrew Davie en de multi-instrumentalist Kev Jones. Na vele optredens en enkele EP’s brachten ze in 2014 hun debuutalbum ‘Islands’ uit. In 2015 werden ze genomineerd voor de Ivor Novello Award voor ‘Best Song Musically and Lyrically’ en tourden met onder meer Mumford & Sons. 'Red Earth & Pouring Rain' is het tweede album van de Britse band Bear’s en bestaat uit gevoelige folk met een randje rock. De muziek van Bear’s Den is stevig geworteld in folk en wordt beïnvloedt door bands als Fleetwoord Mac, Bruce Springsteen en The Eagles. De gevoelige folknummers staan recht tegenover het oppervlakkige karakter van onze maatschappij en bieden een ontsnapping uit het jachtige leven. Bekijk alles van Bear's Den
  • Hij begon als drummer bij American Idol, deed daarna mee op zes van nummers van Dr. Dre's Compton en The Game’s Documentary 2.5 en komt nu met zijn eigen tweede plaat: 'Malibu'. Op dit soloalbum kreeg de hip-hop producer, rapper en zanger Anderson Paak muzikale hulp van niemand minder dan The Game en Schoolboy Q. De eerste single - 'The Season/Carry Me' - ging in première bij Dr. Dre’s Beats 1 show The Pharmacy. Zijn tweede single - 'Am I Wrong' (samen met Schoolboy Q) - kwam eind 2015 uit en was al Single Van De Week bij 3FM. Een succesverhaal dus en absoluut een mooie toevoeging aan je albumcollectie. Bekijk alles van Anderson Paak
  • 10/10
    A Seat At the Table

Solange

Lees meer
    Het derde album van Solange Knowles (jep: het zusje van Beyoncé) heet ‘A Seat At The Table’. Volgens Solange zelf ‘a project on identity, empowerment, independence, grief and healing’. Het is een album met een sterke maatschappelijke boodschap, want Solange wil meer emancipatie voor de Afro-Amerikaanse gemeenschap in Amerika. Ze gebruikt haar mooie stemgeluid om de boodschap nog luider over te brengen. Dit album is ook verkrijgbaar op vinyl.

Nog meer muziek?

Hebben we! Bekijk hier alle favoriete albums van ons muziekteam.

Wat is jouw favoriete album van 2016?