Het levensverhaal van Astrid Holleeder – leven met een criminele broer

| Geschatte leestijd: 2 minuten

Het is vrijdagavond 4 november: bij RTL Late Night wordt bekend gemaakt dat Astrid Holleeder (50) een boek heeft geschreven over haar broer Willem Holleeder en hun onthutsende familiegeschiedenis. Het boek – 'Judas, een familiekroniek' – is binnen twee dagen uitverkocht: in totaal een oplage van 80.000 exemplaren.

Levensverhaal en testament

Judas‘ vertelt het levensverhaal van Astrid en haar jeugd met een alcoholistische vader en tirannieke broer. Weinig mensen wisten dat Holleeder 30 jaar zijn eigen familie afperste, terroriseerde en bedreigde. Wat begon met hun aan alcohol verslaafde vader – hij mishandelde en overheerste jarenlang zijn familie – eindigt met Willem zelf. Astrid vertelt in haar boek hoe het gezin jarenlang onderdrukt werd door hun vader en broer. Het verhaal speelt zich af tussen 2012 en nu. Daarnaast staat het boek vol met flashbacks naar het verleden.

Om ‘Judas’ tot stand te laten komen werd maandenlang in het geheim gewerkt aan het boek om Astrids leven te waarborgen en het boek te kunnen uitbrengen. Zo werd het boek in het buitenland gedrukt en verschijnt Astrid zelf niet in de media. Ze noemt haar boek een ‘testament’, vanwege de angst voor haar eigen leven.

Isa Hoes sprak met Astrid Holleeder over de complexe relatie met haar broer Willem:

Het is tijd dat het moorden stopt

Maart 2015 wordt bekend dat Astrid, zelf strafrechtadvocate, en haar oudere zus Sonja belastende verklaringen tegen Willem hebben afgelegd. Samen met Sandra den Hartog, de ex-vriendin van Willem, beschuldigen zij hem van zes liquidaties. Ook heeft Astrid gesprekken tussen haar en Willem opgenomen. Allemaal met maar één doel: Willem levenslang geven. Eerder dit jaar werd bekend dat justitie Willem Holleeder ervan verdenkt dat hij zijn zussen vanwege de belastende verklaringen wilde laten liquideren. In ‘RTL Late Night’ las Isa Hoes het nawoord voor van ‘Judas‘, waarin Astrid zich rechtstreeks tot haar broer richt. Daaruit blijkt hoe zeker Astrid weet dat Willem haar zal laten liquideren:

“Als je je afvraagt, Wim, waarom ik dit jou heb aangedaan, dan is dit mijn antwoord: voor Cor. Voor Sonja. Voor Richie. Voor Francis. Voor alle kinderen die hun vader moeten missen door jou. En voor alle kinderen die ik dit wil besparen. Het is tijd dat het moorden stopt. Dat Sonja, Sandra en ik onze getuigenis tegen jou met de dood moeten bekopen, weet jij en weten wij. De enige reden dat jij nog leeft, is dat je ons het leven wilt ontnemen”.

Bekijk hier het fragment uit RTL Late Night waarin Isa Hoes het nawoord voorleest:

Ben jij benieuwd naar ‘Judas’?

Judas‘ is naar verwachting in de loop van deze week weer beschikbaar. Koop alvast een exemplaar door op de onderstaande button te klikken. Kun je niet wachten? Het ebook is direct beschikbaar. Lees ‘m direct op je smartphone of tablet met onze gratis ebook app.

Schaf 'Judas' snel aan

1/6
Aanbevolen