• header2

Expert Review: Judith Visser over Suzanne Vermeer

Dinsdag 22 januari 2013 | Geschatte leestijd: 3 minuten

In deze nieuwe rubriek laten we experts het werk reviewen van collega’s. We trappen af met thrillerschrijfster Judith Visser die Het Chalet, het nieuwste boek van Suzanne Vermeer, heeft gelezen en beoordeeld.

De expert

De Rotterdamse Judith Visser is dankzij boeken als Tegengif, Stuk en Time out bekend als één van de beste Nederlandse thrillerschrijfsters. Haar boeken zijn echte pageturners en als lezer kun je ze pas weer wegleggen als ze uit zijn. Ook haar laatste boek Zeemansbruid kon weer op veel lovende recensies rekenen en zit vol spanning en onverwachte wendingen. Een betere recensent voor de nieuwste thriller Het Chalet van Suzanne Vermeer kunnen wij ons niet wensen.

Het was al enige tijd bekend dat de naam Suzanne Vermeer een pseudoniem was, maar van wie bleef een goed bewaard geheim. Totdat schrijver Paul Goeken vorig jaar overleed en zijn uitgeverij bekend maakte dat hij onder de naam Suzanne Vermeer een reeks zeer succesvolle thrillers publiceerde.

De expert review

Het verhaal begint, zoals we bij moderne thrillers gewend zijn, met een proloog: het lichaam van een dode vrouw ligt in de sneeuw. Hierna komen we terecht in hoofdstuk een, waarin twee giebelende jonge vrouwen aan het begin van een vakantie staan. We lezen dat Sara en Annelies al sinds de brugklas vriendinnen zijn en tijdens deze vakantie, die de eerste vijf hoofdstukken in beslag neemt, wordt Annelies verliefd op reisleider Wim, die uiteindelijk (want dat weten we al van de tekst op de achterflap van het boek) haar echtgenoot zal worden. Toch lezen we tot en met hoofdstuk vijf in weinig spannende taal over hun opbloeiende romance, maar achteraf besef je dat deze roze wolk tevens dient als contrast voor de sleur en stress waar hun relatie naderhand in verzeild raakt.

Drama

Er volgt hierna namelijk een sprong naar 2008, waar we terechtkomen in een drama: Annelies wil graag zwanger worden maar dit lukt niet. Sara tracht haar te troosten waar ze kan, maar zonder succes. Ook Wim blijkt niet langer de vrolijke man die hij in het begin van hun huwelijk was: de baby-wens heeft de spontaniteit uit hun seksleven gehaald en hij krijgt last van impotentie. Dat hij niet gelukkig meer is in zijn huwelijk met Annelies, wordt pijnlijk duidelijk door opmerkingen als: ‘Op dit moment ben je voor mij niet meer dan een kloppende baarmoeder in een te krappe bodystocking.’
De eerste spanningselementen in deze thriller doemen op wanneer er plotseling een dagboekfragment te lezen valt van een anonieme vrouw, die duidelijk van plan is om Wim in te palmen. Een paar hoofdstukken later bevindt Wim zich op een bedrijfsfeestje en wordt duidelijk dat de dagboekschrijfster Wims collega Tessa is. Een ‘lekker wijf’, volgens Wim, en hij laat zich door haar verleiden. Intussen wil een wanhopige Annelies nog steeds niets liever dan zwanger worden, ook als ze zijn ontrouw ontdekt.

Langdradig begin

Al deze gebeurtenissen dienen nog steeds als opbouw naar het moment waarop de thriller daadwerkelijk zal beginnen: de emigratie naar IJsland. Omdat je als lezer op deze stap zit te wachten, kan de eerste helft van het boek een beetje langdradig overkomen.

Na weer een sprong in de tijd zitten we in 2009, en de blonde Tessa heeft zich ontpopt tot een Fatal Attraction-achtige stalker. Ergens hoop je als lezer nog dat de dagboekschrijfster NIET Tessa is, zodat er nog een twist kan komen, maar dat blijkt iets teveel gevraagd en de ‘echte’ spanning blijft hierdoor achterwege. Gelukkig komt Wim op dit punt thuis met (eindelijk) de plannen voor een Bed & Breakfast in IJsland!

Wisselend perspectief

Hier wisselt het perspectief en we leven mee met vriendin Sara, die verliefd wordt en een relatie krijgt met René. Ook is zij voor haar werk druk bezig met undercoverwerkzaamheden in de wereld van internet dating. Dit wordt uitvoerig beschreven en hierdoor verwacht je dat er iets onverwachts gaat gebeuren (Tessa die ineens opduikt in dat circuit, Wim die zich onder een andere naam online uitleeft, etc), maar dat gebeurt niet. Hierdoor lijkt het gewoon ‘achtergrondvulling’ voor het personage Sara, en dat is jammer want dit soort loze draadjes vertragen de boel hier en daar. Het komt dus als een opluchting wanneer Sara eindelijk wordt uitgenodigd om samen met René vakantie te komen vieren bij Wim en Annelies (die nog steeds niet zwanger is) in IJsland.

De dagboekfragmenten zijn al een tijd niet meer geplaatst, waardoor je je als lezer gaat afvragen of de mysterieuze Tessa nog een terugkeer gaat maken. Duikt ze misschien ineens ook op in IJsland..? Iemand anders duikt in elk geval wel op: de aantrekkelijke Ymke. Wim kan zijn ogen niet van haar afhouden, en er zijn sterke aanwijzingen dat hij zijn genot nog steeds buitenhuis zoekt en vindt. Ook keren op dit punt Tessa’s dagboekfragmenten terug, maar haar obsessieve gedachtenkronkels zorgen nergens voor een echt dreigend gevoel: zij bevindt zich immers ver weg (in Nederland)…

Verrassende wendingen

Toch wordt de lezer tegen het einde van het boek op een paar verrassende wendingen getrakteerd, die het verhaal op het nippertje alsnog van zowel een ontknoping als een plot voorzien. Hierdoor is Het Chalet een prima vakantiethriller, die netjes aansluit in het door Vermeer zelf groot gemaakte genre. Leuk is het wisselende vertelperspectief, en Vermeer heeft weinig woorden nodig om voor rake en levendige sfeerbeschrijvingen te zorgen. Liefhebbers van deze schrijfster zullen dit boek in een zucht uitlezen.

Meer lezen van Judith Visser of Suzanne Vermeer? Bij bol.com kan je hiervoor uitstekend terecht!